четвер, 23 вересня 2021 р.

Лю Цисінь - "Проблема трьох тіл"

Почав читання: 27.08.2021 - Закінчив читання: 21.09.2021 

Що ви уявляєте собі, коли чуєте словосполучення "Китайська фантастика". Так, я теж спочатку подумав, що мова про брехні комуністичної партії про щасливе життя простолюду. Але все ж таки я помилявся, Лю Цисінь один із найвідоміших фантастів Китаю тож обійти увагою його книгу я не міг. Довелося чути досить різноманітні думки про цю книжку, хтось казав що це новий погляд на наукову фантастику, хто скаржився на неймовірну муторність тексту. Прочитавши можу сказати, що обидві ці категорії читачів праві.
В своїй основі книга справді цікава, авторська задумка, про планету, яка через свої світила змушена жити то в ерах порядку (з прийнятними природніми умовами) то в ерах хаосу (екстремальний холод\спека). Не гірша ідея про комп'ютерну гру, створену інопланетянами, аби знайти вирішення проблеми цих трьох світил, досить цікаве і незвичне (для мене як європейця) історичне тло книги, з усіма цими розповідями про хунвейбінів, "культурну революцію" і переслідування вчених. Все це створює справді цікаве уявлення про книгу, як про щось нове в фантастиці. Здається автор відійшов від давно затертих тем, якими послуговуються європейські і американські фантасти, його культурний бекграунд дозволив створити справді щось нове і незвичне, чого ще не бачили в цьому жанрі.
Але в медалі є і зворотній бік. Це тотальна, просто вбиваюча фрагментарність і рваність тексту. Оповідь починається з часів китайської культурної революції, але ведеться так, що не китайцеві досить важко зрозуміти про що мова. Окей, я справді не дуже добре знайомий з новітньою китайської історією, це може бути не проблема автора чи тексту, а моя проблема як читача. Окей, трохи гугління і читання Вікіпедії і в загальних рисах мені вдалося зрозуміти той історичний період і його особливості. Але як тільки я почав трошки розуміти що відбувається як декорації кардинально змінилися і настала сучасність. Цей стрибок був настільки швидким і неочікуваним, що я аж розгубився. Я все чекав, що ось-ось в книзі знову з'являться якісь відсилки до того історичного періоду і стане зрозуміло, навіщо автор витратив стільки часу аби розкрити аспекти "культурної революції". Але ні, Лю Цисінь уже на всіх парах описує в деталях комп'ютерну гру за мотивами планети інопланетян. Кілька разів він повертається до неї і коли я уже починаю думати, що ці вставки є ключовими для розуміння всієї книги, раптово вони зникають. І таких прикладів можна знайти дуже багато. В якийсь момент я почав розуміти, що до кінця жоден аспект книги автор так і не розкрив. Мождиво звісно саме такою була авторська задумка, але як на мене це стало великим недоліком книги. Попри свій досить великий об'єм, вона охоплює так багато тем, але жодну не може розкрити до кінця. Частина розділів мені здалася відверто нудною і присутніми в тексті тільки для збільшення розміру. Якби їх прибрати, це ніяк би не вплинуло на якість книги. Проте домучивши такий нудний розділ в боротьбі з бажанням кинути читання взагалі, я натрапляв на чудовий і цікавий розділ, який знову повертав мені віру в цю книгу. І такі "качелі" були не один раз.
Я не знаю, можливо я був недостатньо підготовленим читачем для цієї книги. Можливо мені варто ще дозріти до неї. Але поки я не бачу в ній чогось аж такого геніального. Але думаю за якийсь час, я спробую прочитати другу книгу з цієї ж серії. Можливо тоді щось зміниться.

Немає коментарів:

Дописати коментар