четвер, 2 травня 2019 р.

Прімо Леві – «Чи це людина»

Почав читання: 15.04.2019 Закінчив читання: 27.04.2019
Останнім часом дуже часто до рук потрапляють книги про концтабори. Часто непрості, читати які це не просто так вийти прогулятися. Деякі з них художні твори, де яскраво показані всі ті нелюдські страждання, що їх довелося пережити в'язням концтаборів, деякі з них більше схожі на історичні свідчення: ні грама вигадки, ні грама перебільшення, ніякого додавання трагізму, лише факти, лише істина. І перші і другі книги, як на мене потрібні. Кожна виконує свою функцію, кожна чогось вчить, розповідає про важливий аспект тих страшних часів. Проте книга Прімо Леві "Чи це людина" ніби стоїть трошки осторонь основного масиву схожих книг на тему життя в німецьких концентраційних таборах. Попри те, що книга є автобіографічною і Леві пройшов все те, про що написав, в його книзі не відчувається ні краплини озлобленості. Він ніби просто констатує факт. Наче описує певний період свого життя, щоб не забути і завжди пам'ятати. А ненависті до тих, хто запроторив його в той концтабір, хто знущався з нього, змушував голодувати, важко працювати, хто перетворив його з людини на безсловесного раба… ні, ненависті немає. І це викликає здивування. Чому так? Чи все так сильно вигоріло в душі Прімо Леві, що він не може навіть спромогтися на базову емоцію, якою є ненависть? Чи навпаки він настільки великодушна людина, що пробачив своїх катів, вибачив їм, забув і живе далі, не переймаючись привидами минулого? Ці питання виникали не тільки в мене, тож автор після книги вирішив надати деякі відповіді на ті запитання, які він найчастіше отримує з відгуками про свою книгу. В одній з відповідей він розказує чому в його книзі немає ненависті, стверджує що він не хоче зациклюватися на негативному досвіді, що він вибачив, що всі ми люди і повинні прощати, але при цьому ніколи не забувати. Що ж можливо такий підхід справді є правильним, можливо саме він дозволяє не втрапити в цикл звинувачення когось і образ на життя. Так, сталося таке, так мене скривдили, так це було найгірше що траплялося зі мною в житті. Але я вижив, я пережив цей досвід, він відкарбувався в моїй пам'яті, але він більше не впливає на мене. Я живу далі.
Якщо Прімо Леві справді вдалося прийти до такого рішення, якщо він дійсно сприйняв його всім серцем, то я можу тільки порадіти за нього. Я впевнений що не зміг би так. Я б мстився до кінця моїх днів і за менші образи. Певно великодушності мені таки справді не вистачає. Може я б і зміг пробачити тому, хто образив мене, власному кату, але в жодному разі я б не зміг пробачити кату мого народу. Тож певно я ще не досягнув таких вершин людяності як автор цієї книги. Але незалежно від ставлення до потреби пробачати "Чи це людина" справді хороша книга, написана людиною, яка побачила життєвого лайна і змогла достойно їх витерпіти. Нам би всім варто було б повчитися в пана Леві тому як жити, як писати і, чого уж… і як пробачати.

Немає коментарів:

Дописати коментар