Почав читання: 10.09.2014р.
Закінчив читання: 15.09.2014р.
Я не великий любитель Василя Шкляра, мушу вам зізнатися. Ні,
я звісно визнаю його письменницький талант, але вважаю, що в довгій вирвечці
письменників у черзі в письменницький рай, від буде стояти десь далеко в
середині черги. Проте я мушу віддати належне якості його нового тексту. Читання
останнього роману Шкляра про отаманшу Марусю було дуже дуалістичним до
попередньої прочитаної книги, про отамана Зеленого. Те ж історичне тло, той
самий часовий проміжок. Навіть в книзі Шкляра Маруся і Зелений зустрічаються.
Тож усе йшло до того, що я буду порівнювати ці дві книги і перевага однозначно
на боці Шкляра. Про життя обох отаманів насправді відомо дуже мало, усе більше
якихось переказів чи бувальщин, що збереглися в народній пам'яті, але Василь
Шкляр підійшов до питання дуже ґрунтовно. Відчувається сильна підготовка
автора, перед написанням цього тексту, та й що говорити, цей роман він писав п‘ять років! Історія сміливої
дівчини Олександри Соколовської, яка після смерті старших братів очолює загін
повстанців і рубає червону армію де тільки бачить не може не викликати
захоплення. А тонке, чутливе плетиво сюжету, автор зміг доповнити дійсно ніжною
любовною історією. І ця інтимна лінія не виглядає недолугою чи недоречною в
кривавій м‘ясорубці тих років, що описана в романі. Навпаки вона додає тексту
того життєствердного, правильного оптимізму, якого нам усім не вистачає в
теперішньому історичному контексті, як не вистачало його і сто років тому. При
цьому автор чітко витримує історичну ретроспективу, персонажі у нього справжні
і геть нешаблонні як у того ж Кокотюхи. Вони страждають і міняються через ці
страждання, ростуть і деградують разом із розгортанням сюжету, а це додає
динаміки і глибити і без того майстерно написаному тексту.
Цей роман, саме той приклад романтичного-історизму який здатен
пробудити в читачеві цікавість до історії своєї нації, любов до Батьківщини,
без усієї цією показушної шароварщини. Автор чесно каже: любити свою землю
важко, часто - боляче, інколи –
смертельно. Але тільки той, хто через ці страждання проходить, хто виходить з
них достойно – лиш той має право називатися українцем.
Немає коментарів:
Дописати коментар