середа, 31 серпня 2011 р.

Володимир Сосюра – «Третя рота»


Почав читання: 18.08.2011р. Закінчив читання:31.08.2011р.
Мушу чесно зізнатися Вам, в зраді постмодерних ідеалів, у відсутності літературного смаку і просто в хронічному ідіотизмі. А причина цього всього дуже проста – я почав читати Сосюру. Забігаючи наперед можу сказати, що Сосюра мудак, при чому таких мудаків як він ще треба пошукати. Його біографічний роман «Третя Рота» - це яскравий приклад любові до радянської батьківщини і комуністичного ладу, невимовного бажання підлизуватися до тих хто при владі. Текст переповнений улесливими зворотами в бік Сталіна, Дзержинського, ЧК, МГБ, НКВД окремо і совєцької влади разом. При чому такого завзятого вилизування владних дуп я не зустрічав раніше в жодного писаки того часу. В цьому питанні Володимир Сосюра дійсно приклад для наслідування.
Роман складається з трьох частин і це чітко відслідковується в тексті. Перша частина «юність на  Донбасі» з образами вічно п’яних шахтарів, батька який спивається, донецьких хлопаків які тільки те і роблять що гуляють, випивають і товчуть одне одного. Все це присипано періодичними реверансами в бік України «як же я люблю цю землю…», «який же мужній мій народ…», але ці вставки очевидно зроблені пізніше (Сосюра писав роман за три підходи в 1929, 1942, 1959 рр), причому вони яскраво контрастують з уривками типу:
«…Мати мене питала:
— Сыночек, почему ты не хочешь поцеловать своего дедушку? Я відповідав:
— Потому что от него несет хохлом.»
Справді яка тонка і чуттєва любов до України! Яка глибина патріотичних почуттів!
Друга частина роману власне саме те, заради чого я читав цю книгу – часи Громадянської війни. Мені видалося цікавим прочитати спогади людини, яка спочатку воювала в армії УНР, а потім перекинулася до більшовиків. Але і тут мене чекало розчарування – в тексті всього лиш купа ниття на тему: «як же мені погано в петлюрівців і як же я хочу до більшовиків». Але чомусь це хотіння автора роздяглося майже на два роки, хоча загальновідомий факт що дезертирство в ті часи було нормою.
«Командир полку німець із тризубом на кашкеті. Він каже:
— Я воював за неньку Україну і буду за неї воювати до смерті.
Я думаю, який же це червоний полк. Та це ж жовтоблакитне пекло, з якого я ледве вирвався. Я надів на кашкета червону стрічку.»

Третя частина роману – опис того як автор все таки став великим радянським поетом тим ким хотів стати, пройшовши через «жовто-блакитне пекло». В цій частині роману кількість дрочіння на радянську владу просто зашкалює. Чого варта лише наступна цитата:
«А Ленін дивиться на мене з стіни, тепло усміхається своїми мудрими примруженими очима і наче каже:
«Признайся! Ти ж для красного слова, щоб бути оригінальним, говорив проти моєї любові до Пушкіна. Ти теж його любиш!»
І душа моя відповіла Леніну: «Люблю! А ще дужче люблю тебе, великий, безсмертний!»

Мушу зізнатися ще в одному гріху – інколи я читаю газету «Літературна Україна» і бачу там дивні статті «Вкраїнських відомих поетів» які пишуть як треба цю країну любити. Інколи вони посилаються на Сосюру, більше того вони самі і є ті Сосюри, пристосуванці, які при будь-якій владі будуть їсти банани:
«Я зайшов за гонораром до редакції, але гонорару не видавали, а перед тим я отруївся бананами і зі мною було, як при холері.»
А потім будуть писати про голод 33-го:
«Одна дівчинка набере ложку мутної рідини, піднесе до губок, проковтне і оближе ложку, а потім знову, проковтне і оближе ложку, а потім знову, проковтне і оближе.
Ми її питаємо:
— Для чого ти так робиш? А вона:
— Щоб довше їсти...
Боже мій! Я бачив тільки краплю страждань мого народу, та й ті краплі падали, як вогняні, на моє серце, і пропікали його наскрізь.
А писати про те, що мені розповідали інші, я не можу, бо в мене і так страшно горить лице і гостро болить потилиця.»
А потім ці літературні Сосюри будуть дивуватися чому «оце молоде покоління поетів, не хоче переймати наш поетичний досвід». А який досвід переймати, панове? Досвід в зрадах, в «піддакуванні» владі? Чи може в анонімках на своїх колег письменників, у викриваючих виступах на пленумах?
Але ця книга, крім того що вилила на мене купу морального бруду, дала мені одну гарну думку яку тепер використовуватиму. Коли хтось з моїх друзів поетів напише поганий, нечесний і невідвертий вірш де будуть тільки лестощі і вихваляння, я відповім влучною як блискавка фразою: «Не сосюрнічай!»

2 коментарі:

  1. я собі приблизно навіть уявляю те підступаюче блювотиння, яке ти відчував, читаючи про теплу усмішку у мудрих очах леніна )

    ну і непогано так проблювався. це мабуть найемоційніший і найцікавіший твій відгут.

    але "не сосюрнічай" - це гут. значить не дарма) маєш п"ять!

    ВідповістиВидалити
  2. Легко писати про те що тобі не подобається, легко виливати негатив від прочитаного ідіотизму, але набагато важче писати про хороші книги. Тут варто згадати цитату з Буковскі, попередньо зазначивши що жінки і книги - сутності тотожні:

    "Легко писать о блядях, но писать о хорошей женщине несоизмеримо трудней."

    А за п'ять дякую - вельми приємно!

    ВідповістиВидалити